Peter van Oostzanen

Peter van Oostzanen

 

Peter van Oostzanen neemt je in zijn fantasierijke schilderijen mee in een verhaal. Met zijn eigen en unieke beeldtaal creëert hij gefantaseerde werelden vol sfeer, kleur en gevoel en waarin ongewone verbanden worden gelegd tussen schijnbaar alledaagse voorwerpen en situaties. De schilderijen verwonderen en prikkelen tegelijkertijd ook de fantasie van de kijker zelf, ze geven ruimte aan een eigen, persoonlijke invullingen van het verhaal.

 

In de serie Grassscapes vormt het gras meer dan alleen een illustratief decor, het krijgt een belangrijkere rol. Juist het gras versterkt de betrokkenheid bij het schilderij, het zuigt de kijker het schilderij in. Alsof je zelf met je voeten in het gras staat en onderdeel bent van het schilderij, van het verhaal.

Peter van Oostzanen (1962) deed de basis van zijn vakinhoudelijke technische kennis en vaardigheden op bij Nimeto in Utrecht. Daarna werkte hij jaren als standbouwer bij Hypsos. Door een verkeersongeval liep Peter hersenletsel op en moest hij lang revalideren. In deze periode gaf het schilderen hem houvast en gebruikte Peter de vreemde gewaarwordingen die hij had door zijn hersenletsel als inspiratie voor zijn schilderijen. Gaandeweg ontwikkelde Peter zo zijn eigen stijl, die verwant is aan het magisch – en het surrealisme.

Peter tekent en schildert met diverse materialen, maar heeft zich vooral gespecialiseerd in het schilderen met olieverf. Zijn techniek is gebaseerd op de olieverftechnieken van de Oude Meesters. In het proces schildert Peter eerst een monochrome onderschildering in een aardkleur in twee à drie lagen. Elke laag krijgt meer detail, diepte en uitwerking dan de vorige. Daar overheen brengt Peter de overschildering in kleur aan. Ook weer in meerdere dunne lagen. Daarbij maakt hij gebruik van de mate van transparantie van de verschillende kleurpigmenten, waardoor de onderschildering nog altijd in de kleurlaag doorwerkt. Deze ambachtelijke en tijdrovende manier van werken brengt niet alleen meer detail en diepte in het schilderijen van Peter, maar het heeft ook invloed op de totale sfeer van de schilderijen: kleuren zijn zachter en beter op elkaar afgestemd