Frans van Straaten
Kracht en beweging zijn woorden die kenmerkend zijn voor het werk van Frans van Straaten. Hij gebruikt mooie klassieke lijnen die nimmer vervelen. Met aandacht voor details en met scherpe lijnen weet hij de essentie van een beeld weer te geven.
Daarnaast speelt ruimtelijkheid een belangrijke rol. Er zit kracht en spanning in zijn werk, maar tegelijk blijft het sierlijk en luchtig. Monumentale dierfiguren domineren nu in zijn werk. De kracht en autonomie van de dieren springt naar voren. Het dier toont zijn karakter, zoals het aardse van de stier en het vrouwelijke van de neushoorn: “Ik ben toch mooi, met mijn neusje in de lucht”.
Alle beelden zijn tegelijkertijd een zoektocht naar evenwicht. Ze staan bijvoorbeeld op een been, op hun achterste poten of spreiden heel ver hun vleugels uit zoals bij de uil die een konijn vangt. Het imponeren van de uil, de overheersing en de ongelijke strijd. Macht tegenover hulpeloosheid of toch nog blijk van samenspel. Het spel van evenwicht en het in bezit nemen van de ruimte, trekt de volle aandacht.
Lees verder
Frans zijn beelden stoten niet af, maar trekken aan. Ze zijn niet in een keer op te nemen. Ze blijven aandacht vragen, lijken eenvoudig en simpel, maar zijn dit niet. De gorilla is geen aap maar een bron van kracht, van overheersing, van hier sta ik en kom maar om me heen. De beelden lenen zich uitstekend om eigen gevoelens in te projecteren, reflecteren de eigenschappen en tekortkomingen van ons mensen, maar altijd met een verzachting door de gepolijste vorm, de perfectie in lijn en de ronde organische vorm die Frans nastreeft.
De beelden zijn sterk driedimensionaal en laten zich niet in één keer zien. Eromheen lopen, ze van verschillende standpunten bekijken van dichtbij en veraf is aan te raden. Het is bijzonder om het gevoel van: “Ik heb het niet gezien, ik moet nog eens gaan kijken” op te wekken bij zo’n overbekende voorstellingen van bijvoorbeeld een stier, paard, uil of haan.
In de beelden van Frans is de zoektocht van de kunstenaar voelbaar en vooral de zoektocht naar de perfecte vorm om uit te beelden wat hij wenst. Een heftige gebeurtenis is vaak de aanleiding tot het maken van een beeld. Het beeld als zodanig laat de verschrikking niet altijd zien. De toeschouwer voelt dat er meer is, dan wat hij in eerste blik ziet. De fascinatie is niet altijd in woorden uit te leggen. De bron is niet duidelijk zichtbaar, het gevoel van aantrekking, van naar het beeld terugkeren om het nog eens te bekijken wel. De beelden mag men rustig mooi noemen. Ze zijn aantrekkelijk om naar te kijken. Roepen wel vragen op tegelijk met een aimabel gevoel. Bij deze eerste ontmoeting in het atelier komt Frans als mens ook aimabel over.
Kunstwerken
Interesse in meer werk?
Interesse in meer werk? Bewonder de collectie van kunstgalerie Arte Nuovo in woonwinkel CILO (Zutphen) of maak een afspraak met Anneke.