Alexander Bobkin

Alexander Bobkin (1952) is een Russisch-Nederlandse schilder gevestigd in Nijmegen. Bobkin’s werk kenmerkt zich door zijn zoektocht naar de spirituele werkelijkheid verscholen achter de gangbare realiteit. Een ziener, gestuurd door zijn Siberische roots en alsmaar reizend door de geest om deze mystieke ervaringen te vertalen naar het doek. De kunstenaar Alexander Bobkin (1952, Novokoeznetsk) is geboren in Siberië en heeft zijn opleiding gevolgd aan de kunstacademie van Jaroslavl. Bobkin is een reiziger die het liefst voor hem nog onbekende gebieden bezoekt. Een aantal musea hebben schilderijen van Bobkin aan de collectie toegevoegd.

On the Edge 80 x 100 olie op linnen

Op de rand staan van iets signaleert een paradigmaverschuiving. Een breuk met het oude en de start van iets nieuws. De sprong wagen en het diepe in duiken. We zien een serene uitstraling op het gezicht van het personage in het schilderij, de donderwolken achter zich latend. Berusting in verandering. Met de voeten vlak op de rand, zich voorbereidend op de volgende stap. Alleen door het risico te nemen kun je breken met dat wat voorging. De grote leegte om het personage en de ontheemde omgeving impliceren dat het hier een figuurlijke sprong betreft en niet een letterlijke. Tuimelend naar beneden door eigen gewoontes en patronen om zo als herboren te kunnen landen.

 

Waiting 170 x 140 olie op linnen

Waiting is in alles karakteristiek Bobkin. Afstandelijke personages, een landschap om in te verdwalen en een schouwspel dat te midden houdt tussen weemoed en heimwee. De lucht niet strakblauw maar ook geen donderwolk. En het is ook wachten. Wachten tot de lucht klaart, de wolken openbreken en de zon weer doorkomt. Wachten tot de bus bij de halte komt. Wachten tot de cijfers beter worden en de maatschappij weer opengaat. Tegelijkertijd, wachten is zo erg nog niet. Een moment voor jezelf, voor reflectie. Om eens goed om je heen te kijken. Wie weet overtreft het je verwachtingen.

Hommage aan Lewis Carroll (Alice) 100 x 130 olie op linnen

Fire 120 x 100 olie op linnen

In Fire zien we Bobkin teruggrijpen op zijn kenmerkende signatuur: Het spirituele en het sjamanistische. We zien inheemse figuren uit natuurvolkeren warmen zich bij aan de vlam, als ware tot leven gekomen uit een grotschildering. De donkere tinten tegenover het ongrijpbare licht van de vlam. Het vuur geldt ook als een verbindende factor: Van samenkomen rondom een kampvuur tot aan de romantiek van staren naar een knapperende open haard. Als mens zijn wij de enigen die er – denken – in geslaagd te zijn het vuur te kunnen beheersen. Ermee te maken en te smeden en de krachtige energie die het opwekt om te zetten in iets moois.

 

Via Gladiola/Moving Direction 200 x 300 olieverf op linnen

Via Gladiola / Moving Direction is een eerbetoon aan de Nijmeegse Vierdaagse en met een formaat
van 200 x 300 cm bijna even imposant als de wandeltocht zelf. Normaliter zou de tocht rond deze tijd
van het jaar gelopen worden maar dat zit er dit jaar helaas nog niet in. Wel een uitgelezen kans eens
langer stil te staan bij wat de tocht betekent. Ieder vakje in het schilderij verwijst naar alle personen
die hier in meelopen, mee hebben gelopen of nog mee gaan lopen. Allemaal hebben zij een eigen
verhaal en een eigen geschiedenis, maar zoals te zien is in de beweging van de pijlen die hen
verbinden lopen zij eensgezind naar dezelfde eindbestemming. Een ode aan de nomade, of misschien
eerder een soort mozaïek des levens. Mensen van over de hele wereld en van allerlei achtergronden
komen samen in Nijmegen om aan de tocht deel te nemen. Dat maakt het schilderij extra treffend,
want ongeacht hoe divers ook onze komaf, al dat soort zaken zijn niet langer van belang wanneer we
allemaal onderweg zijn naar dezelfde eindstreep. Die van de tocht zelf, en daarna. Een mooie
hommage aan een mooie Nijmeegse traditie

Tot deze musea behoren o.m.: Museum of Modern Art Novokoeznetsk; Kemerovo Regional Art Museum en het State Museum of Oriental Art te Moscow. Na lang rondreizen heeft Bobkin zich in 1990 in Nederland gevestigd. Zijn atelier bevindt zich in de Krayenhoff Kazerne in Nijmegen.

‘Dancer in the dark’ 110 x 150 olieverf op linnen

‘Dancer in the dark’ 110 x 150 olieverf op linnen

Met Dancer in the Dark (110 x 150 cm) geeft Alexander een nachtzoen aan de duisternis. Op één been balancerend voor een uitgestrekte stad staart de danser voor zich uit. De verlichtte skyline verleidelijk gedrapeerd om zijn schouders maar het personage hier is niet met zulke aardse zaken bezig. Hij weet dat het ’s nachts allemaal gebeurt. De titel is wellicht een knipoog naar het nummer van Bruce Springsteen waarin the boss bezingt hoe de vlam zijn bestaan ontleed aan de vonk die eerst moet overslaan. Als die vonk al overslaat dan vaak pas als het donker wordt. De dagen worden korter maar de nacht die blijft van ons, van de liefde en de lust.

 

‘Open Air Game’ 110 x 150 olieverf op linnen

In Open Air Game van Alexander Bobkin komt zijn karakteristieke stijl op prettige manier samen met het onaangename. Personages zoals we ze eerder gezien hebben holen samen in een wijd open ruimte. Karakters met hun blik op oneindig, voor wie bekend is met Bobkins werk voelen ze inmiddels vertrouwd aan. Wat opvalt in Open Air Game is het ruimtegebruik, het gecentreerde schouwspel trekt de aandacht maar daaromheen: ruimte te over en zeeën van tijd.